Ko Lanta

17 januari 2014 - Ko Lanta, Thailand

Zeer-Zuid-Zweden, zo kan je Ko Lanta het best omschrijven.  Overwinteraars, expats en gezinnen op strandvakantie: zolang het uit Zweden (of Finland) komt, vindt het zijn weg naar Lanta.  Er is hier zelfs een Zweedse school.  Ikea plant hier wellicht een nieuwe vestiging.

Ons hotel heeft de beloofde luxe.  Grote dubbele kamer, air conditioning, dagelijks een groot ontbijtbuffet, een zwembad in de tuin en pal aan het strand.  Maar waarom voelen we ons dan niet meteen thuis?  Misschien omdat het net wat te groot en te druk is? Of vergelijken we wat teveel met het afgelegen paradijsje van onze vorige stop?
Maar goed, we kwamen voor zon, zee en strand en dat krijgen we hier in overvloed.  En de drukte heeft uiteindelijk ook zijn voordelen.  Keuze te over aan restaurants bijvoorbeeld, of aan cocktailbars op het strand.  Ik bedoel, als zo'n bar de moeite doet om elke avond een happy hour te organiseren, dan zou het toch zeer ongepast zijn om hier niet aan mee te doen?  Als we deze reis iets geleerd hebben dan is het wel respect opbrengen voor de lokale tradities.  En zo brengen we onze dagen al zwemmend, lezend, luierend, zandkastelen bouwend en cocktails lurkend door.

Naast het strand heeft Lanta niet zoveel te bieden.  We bezoeken een orchideeën- annex vlinderkwekerij en het oude visserhaventje.  Het breekt de week, maar een absolute must is het ook weer niet.  Het zal ons vooral bijblijven omdat Pelle er in de plaatselijke speeltuin in slaagt om uit het klimrek te donderen en zijn oor te scheuren.  We hoopten ook een snorkeltrip te doen maar het weer - teveel wind - laat dat niet toe.  Dan maar nog een cocktail.

Die kunnen we ondertussen drinken in gezelschap.  Pelle leert op het strand Anouk kennen, een Duits meisje van vijf.  Ze wordt voor de dagen die ons resten het speelkameraadje van onze kinderen. En alsof dat zo hoort brengen wij onze dagen door met haar ouders, Simone en Andreas.  Het klikt en het is gewoon fijn om nog eens volwassen gezelschap te hebben.  Beiden zijn overigens fan van Antwerpen.  Wij zien elkaar dus ongetwijfeld nog eens terug.

Maar eerst wacht Bangkok nog op ons.  We hebben er lang over getwijfeld.  Het protest tegen de regering bereikt sinds enkele dagen een nieuw hoogtepunt.  De oppositiebewegingen hebben de 'Bangkok Shutdown' afgekondigd.  Door het blokkeren van grote kruispunten en het afsluiten van de belangrijkste ministeries hopen ze eerste minister Yingluck tot aftreden te dwingen.  Die heeft al vervroegde verkiezingen beloofd, maar dat wil de oppositie dan weer liever niet uit vrees die te verliezen. De situatie is complex en bijzonder gespannen.  Bij de start van de shutdown wordt zelfs openlijk gespeculeerd over een staatsgreep door het leger.

Samen met het personeel van het hotel volgen we ontwikkelingen op de voet.  Hier alleen fans van de oppositie, de regeringspartijen zijn hier duidelijk niet geliefd.
Na enkele dagen is duidelijk dat de grote chaos is uitgebleven.  De verslagen uit Bangkok zijn duidelijk: het leven van alledag gaat gewoon verder.  De vrees voor gewelddadige confrontaties was ongegrond, wie wegblijft uit de proteslocaties loopt geen enkel risico.  We bergen plan B (terug naar Krabi) op en vliegen zoals gepland naar Bangkok.  Onze laatste vijf dagen gaan in.

1. Lukas:
    22 januari 2014
    Hoi Marie en Pelle,
    ik wil maar even laten weten dat ik goed ben aangekomen in Chiang Mai, heb heerlijk (lang) geslapen in de nachttrein!
    Hopelijk waren jullie laatste dagen in Bangkok nog leuk. Jammer dat we niet wat langer samen hebben kunnen spelen!
    Groetjes van Lukas