Noord-Laos: Huay Xai, Luang Namtha, Muang Sing

11 december 2013 - Luang Namtha, Laos

Vanuit het Noorden van Thailand steken we de grens met Laos over. De grens is hier de Mekong, die Laos letterlijk van Noord tot Zuid doorkruist. De enige optie zijn gammele bootjes om de rivier over te steken. We hoorden verhalen over oplichtingspraktijken aan de grens maar daar merken we helemaal niets van. We worden juist heel vriendelijk geholpen - of was dat nu net een oplichter aan het werk?

Met het inleveren van onze auto in Thailand namen we meteen ook afscheid van een deel van onze bagage. We sturen bijna tien kilo terug naar huis. Vanaf nu moeten we alles zelf meesleuren en de voorbije weken hebben ons geleerd dat we een pak kleren teveel mee hebben. We beperken ons tot wat lichte kledij en één set warme kleren voor de terugreis. Murphy neemt onmiddellijk wraak. Hier in Noord-Laos blijkt het 's nachts bitter koud. Die ene set warme kleren volstaat niet. Dus gaan we overdag, in heerlijk zomerweer, op zoek naar extra truien, warme lange broeken en dikke sokken.

We gaan in een paar etappes verder noordwaarts, richting Chinese grens. In deze streek wonen veel verschillende bergvolkeren - vaak van dezelfde oorsprong als over de grens met Thailand. Ook hier zijn ze duidelijk niet de eerste bekommernis van de centrale overheid. De dorpen zijn stoffig en arm. Scholen zijn hier amper, gezondheidszorg slecht uitgebouwd. Maar het contrast is minder groot. Hier vind je geen hypermoderne winkelcentra in de eerstvolgende stad of zie je dure auto's in het straatbeeld. Wel buffels, varkens, ganzen en oude aftandse bussen. Laos is het armste land in de regio en dat zien en voelen we. Door de staat van de wegen doen we uren over relatief kleine afstanden en komen we geradbraakt uit de bus. Kotszakjes horen hier tot het standaardpakket van de Laotiaanse busgebruiker.

In de streek van Luang Nam Tha fietsen we wat rond en dat zorgt voor wat opwinding.  In de kleine dorpen worden we voortdurend nageroepen: falang noi! falang noi! - "buitenlandertjes".  De kinderen worden vaak aan de haren betast of in de armen geknepen.  Het lijkt bijna een veekeuring.  In een dorpje niet ver van Muang Sing moeten we absoluut bij een aantal vrouwen rond het vuur komen zitten.  We kunnen ondertussen in het Lao al zeggen dat Marie en Pelle 7 en 5 zijn.  En ja, we hebben er maar twee.  De norm ligt hier duidelijk anders.

Laotianen doen het volgens alle reisgidsen nogal rustig aan, maar daar merken wij niets van.  Het is volop oogstseizoen en overal wordt van 's morgens vroeg tot zonsondergang de rijst binnen gehaald.  Over de hele streek hangt een dunne laag mist: het is de rook van rijsstro die na de oogst wordt verbrand.  Zoveel fijn stof kennen we zelfs in Antwerpen niet.

Maar het is vooral de kou die ons doet besluiten om sneller dan verwacht richting Zuiden af te zakken.  Ons plan om verder het binnenland in te trekken laten we vallen.  Het is ondertussen ruim twee weken geleden dat we nog eens deftig hebben kunnen douchen. Warm water met voldoende druk in een badkamer waarin we niet bevriezen, daar hebben we nu nood aan.  Het wordt een stevige rit van 9u voor de 300km naar Luang Prabang, maar daar moeten we kunnen vinden wat we zoeken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leen:
    14 december 2013
    het is hier heel gezelleg. ik heb gezien dat jullie een leuke vakantie doen.
    heb je al veel gewerkt? ik mis je een beetje. ik kijk graag naar de foto's. de tempels zijn wel van puur van goud.
    groetjes suzi
  2. Leen:
    14 december 2013
    we zijn trouwe fans van jullie blog en genieten mee van alle verhalen en foto's. doet ons ook al een beetje dromen, de tickets liggen vast voor deze zomer.
    we tellen af naar de kerstvakantie, gaan proberen wat winterse wandelingen te doen.
    veel groetjes
    leen en ralf
  3. Leen:
    dag pelle,
    ik zie op de foto's veel grote tempels. ik ben met de lego aan het spelen die de Sint heeft gebracht. Hij kwam ook op school, je zal wel zien welk speelgoed hij voor de klas bracht.
    dat is alles, groetjes van axel
  4. OPA EN OMA:
    14 december 2013
    Na de Neckermanse reis komt nu schijnbaar de ECHTE avontuurlijke trip. De planning schijnt dus toch niet perfect te zijn: 10 kg kleren terugsturen (waaronder de bekende zwarte T-shirt van Riet waarmee ze op alle foto's stond?) om er nu vijf kg bij te kopen. Blijf vooral gezond in dit ontwikkelingsland met zijn vele bergvolkeren. Het moet natuurlijk een grote ervaring zijn om dat allemaal te kunnen zien en beleven. Hoe is de ervaring en beleving van de kinderen: realiseren zich dat allemaal voldoende? Hier alles in orde. We missen jullie wel erg. Sinterklaas is langs geweest en heeft voldoende geld hier gelaten om de cadeautjes die Pelle en Marie hebben gevraagd , later te kopen. Maar hun briefje had hij wel gekregen! De Skype werkt nu volledig ook de camera.. PK
  5. Martine:
    14 december 2013
    Leuke verhalen Wouter en familie volg jullie blog graag beetje vakantie! :)
  6. Wouter:
    14 december 2013
    Oma en opa, geen paniek. De Sint is wel degelijk tot in Laos geraakt. Marie en Pelle laten wel weten dat ze graag nog op jullie aanbod ingaan om later nog wat extra cadeautjes te kopen. Nu hadden ze niet veel gevraagd omdat we op reis zijn. Je kan de brief nalezen bij de foto's. Jullie zoon kunnen jullie altijd plezier doen met een nieuwe iPad, aangezien de oude nu ook voor spelletjes wordt gebruikt. Alvast bedankt. Jullie zijn de bovenste beste!
  7. Vervoort vera:
    17 december 2013
    gelukkig dat de sint ook daar aan de kindjes gedacht heeft.We missen je hier wel Wouter maar geniet nog van jullie reis xx
  8. Herman en bie:
    17 december 2013
    Wij hebben de reisverslagen gelezen.Boeiend en leerrijk.In Laos zijn wij niet geweest in Cambodja wel.In Vietnam is het ook maar 12 graden,dit weten we van de vietnamezen die vandaag terug in het land zijn.Hier is het ook uitzonderlijk warm voor december 12°.Geniet er van en tot binnenkort.
  9. Steven & Co:
    18 december 2013
    Indrukwekkende foto's allemaal. Zo te zien hebben de kindjes het wel naar hun zin! Lachende snoeten en zomersproeten. Zo moet het zijn!
    hartelijke groetjes van Christel, Steven, Dora en Irma.