Loy Krathong Sukhothai/Lampang

18 november 2013 - Lampang, Thailand

Loy Krathong in Sukhothai moet één van de absolute hoogtepunten van onze reis worden.  Loy Krathong is een eeuwenoud 'lichtfeest' om het einde van het regenseizoen te vieren.  Versierde vlotjes met kaarsen en wierook (krathongs) of brandende lampionnen (khom loy) worden in de lucht of te water gelaten.  Op hun vaart nemen ze alle pech en ongeluk van het afgelopen jaar met zich mee.

Dat dit een groots feest is konden we op voorhand al weten.  Toen wij ruim twee maanden geleden een hotel zochten, vonden we amper nog iets vrij.  Maar dat het zo groot ging zijn?  De plechtigheden vinden plaats tussen de 13de eeuwse ruïnes in het Historical Park:  Sukhothai was nog voor Ayutthaya de hoofdstad van het toenmalige 'Thaise' rijk.  Duizenden mensen overspoelen het park.  Voor de processie van de koninklijke krathongs troept iedereen samen op één strook van een paar honderd meter.  Het is drummen voor een plekje in de schaduw.

Eerste tegenvaller: het hoogtepunt - de tewaterlating van de krathongs - is pas om 23u 's avonds.  Dat is onhaalbaar met de kinderen.  Zelfs ons alternatief, de zonsondergang boven de ruïnes meepikken, halen we niet.  De warmte velt ons in de late namiddag.  We keren terug naar de stad.
En dan, vlak na ons eten op de lokale markt, gebeurt het.  Marie ziet het als eerste: lampionnen in de lucht.  Op de rivier ook al tientallen lichtjes.  In de lokale tempel is het gebed volop bezig.  Gezinnen ontsteken samen plechtig de kaars en bidden voor een gunstige afloop. Een vader, die zijn khom loy ziet vuur vatten in plaats van wegvliegen, druipt ontroostbaar af - die gaat een jaar vol ongeluk tegemoed.  Zijn puberdochter volgt schouderophalend.  Onze krathongs drijven mooi weg op de rivier.  Dat één kaars snel uitgaat is hopelijk maar een detail.

Daags nadien belanden we in Lampang, 200km noordelijker.  Het is toeval maar hier wordt pas vanavond Loy Krathong gevierd.  Het verschil is groot.  Dit is Gentse Feesten en oudejaarsavond op de Grote Markt samen.  Optredens, kraampjes en overal vuurwerk.  Het is luid, uitgelaten, commercieel.  We krijgen een khom loy zomaar van iemand toegestopt.  Hij vliegt probleemloos weg, samen met tientallen anderen.

En zo krijgen we dus drie gezichten van Loy Krathong te zien: de grootse plechtigheid, het sereen en religieus familiegebeuren, het luidruchtig volksfeest.

1. OPA EN OMA:
    20 november 2013
    wel, wel; van de ene bedevaart naar de andere; die had dat gedacht van die "groenen". Alles interessant om lezen! Hou jullie gezond. PK
  2. Jan:
    20 november 2013
    Prachtige fotos - en Pelle en Marie zijn zo braaf. Dat was wel wat anders met papa Wouter in de tijd. Ik herinner me nog die mooie familie foto voor meter Godelieve...Allez, geniet met volle teugen.
  3. Chris:
    20 november 2013
    Eerst en vooral een gelukkige verjaardag. Hier is het nu twee graden. Nog 4 werkdagen en voor mij zit het er dan op. Toch toffe tijd gehad. Collega's hebben feestje voorbereid, dus ik kan van alles verwachten. Groetjes aan iedereen daar en geniet er maar van. Toffe groeten. Chris......
  4. Tante Mie en Oom Karel:
    21 november 2013
    Dag Pelle, Marie, Riet en Wouter (in volgorde van leeftijd). Gelukkige verjaardag Wout (beetje laat maar op die leeftijd doet het er niet meer toe...)Wij volgen jullie reis met verwondering (maar zonder nijd). Hier is gisteren de eerste sneeuw gevallen... (is wel niet blijven liggen). Geniet van de mooie uitzichten en van de avonturen. Groeten van K en A