Phu Wiang

12 november 2013 - Phu Wiang National Park, Thailand

Het is kermis in Phu Wiang, en zo hebben wij er onverwacht een kleurrijke en luide attractie bij.   Ballonnen, botsauto's, draaimolens en suikerspinnen, niet anders dan bij ons.  Maar ook: vissen met echte visjes, hondjes die kunstjes doen en zelfs een baby-olifantje dat, heel zielig, tussen de drukte en lawaai geld komt bedelen.  Het oogt allemaal wat gammel en verouderd.  De Isaan is dan ook de armste streek van Thailand.  Al is arm een relatief begrip: sinds wij hier 20 jaar en langer geleden voor het eerst waren (Wouter in '91, Riet in '95) is dit land onherkenbaar veranderd.  Dit is al lang geen ontwikkelingsland meer. Met ons mini-autootje vallen wij uit de toon tussen de gloednieuwe pick-ups en glimmende jeeps en onze kinderen worden hier dagelijks gefotografeerd met de duurste Iphones.

Die nieuwe Thaise middenklasse gaat duidelijk graag op reis in eigen land.  Ook in kleinere plaatsen als Phu Wiang zijn er hotels en 'lesolts' zat.  We moeten dus niet wanhopen als booking of tripadvisor geen geschikte slaapplaatsen kent.  Hier kwamen wij op goed geluk terecht in ons mooiste hotel tot nu toe. We nemen twee naast elkaar gelegen bungalows met een eigen terrasje aan de vijver.  Fantastisch.  Het kost ons samen niet meer dan 1000 bath* per nacht inclusief ontbijt, goedkoper dan dit hebben we nog niet geslapen - ons wildwest-hol buiten beschouwing gelaten.

Maar ons échte doel in Phu Wiang zijn dinosaurussen.  In 1996 werden hier vrij toevallig de oudste dinoresten van de wereld gevonden.  Sindsdien geniet de streek bescherming als nationaal park en is een bescheiden vorm van dino-toerisme ontstaan.  Bescheiden, want zowel in het beeldenpark als het museum zijn wij de enige gasten.
Het is nog vroeg in de ochtend als we het beeldenpark binnengaan, maar al bloedheet.  Terwijl wij van schaduwplekje naar schaduwplekje gaan, lopen de kinderen razend enthousiast als jonge honden heen en weer.  In het museum hetzelfde verhaal: in zijn enthousiasme loopt ons kleinste springkonijn zelfs de helft voorbij waardoor we op het einde besluiten gewoon nog eens binnen te gaan.  Groot is het allemaal niet maar het museum is wel boeiend van opzet omdat het meer doet dan wat dinobeenderen tonen.  Hier wordt de ontstaansgeschiedenis van de aarde uitgelegd, letterlijk vanaf de big bang ("In 1927 the Belgian scientist Georges Lemaitre proposed a theory...").

* een bath is gelijk aan de oude Belgische frank.  Voor 1€ krijg je dus 40 bath.

1. OPA EN OMA:
    16 november 2013
    We zijn blij dat tot nu toe alles goed verloopt en er nog niemand ziek is. Het is natuurlijk fantastisch om zo drie maanden avontuurlijk te kunnen reizen of anders gezegd van het ene pretpark en kermis naar de andere. Zal een probleem zijn na de terugkeer om jullie kinderen duidelijk te maken dat het echte leven wel iets anders is. En Marie: hoe gaat het met de tafels van 10? Al onder de knie? PK
  2. Dieter van bellingen:
    17 november 2013
    Raf is onder de indruk van de dino's en wij moeten er ook naartoe... En raf vindt pelle al kei bruin!