Vang Vien

21 december 2013 - Vang Vieng, Laos

Als Luang Prabang Brugge is, wat is Vang Vien dan?  Ibiza?  Maar dan wel in een soort backpackers-versie.  Voor vele jonge mensen is Vang Vien een hoogtepunt op de feestroute in ZO Azië, samen met de Full Moon Party's op Koh Phangan in Thailand. Ze gaan uit in de lokale discotheken - niet meer dan een collectie houten hutten - en slapen overdag hun roes uit.  De lokale feestdrank is een mengeling van vodka, lao lao en red bull; de lokale maaltijd was tot voor kort 'happy pizza'.  Sinds er een paar doden zijn gevallen is de drugsscene wel aangepakt.  We moeten het daarom helaas stellen met gewone pizza - nu ja, onze kinderen worden daar ook al happy van.  Laotiaans eten is hier amper te vinden.

Vang Vien is voor ons vooral een korte tussenstop op weg naar Vientiane.  Wie voorbij de luide bars en dronken mensen kijkt ziet hier een prachtig landschap.  Vang Vien wordt omgeven door spectaculair karstgebergte dat scherp in contrast staat met de rijstvelden aan de voet ervan.  We zijn blij om daar eens een dag of twee tussen te kunnen fietsen, een grot te bekijken en te zwemmen in de rivier.  Marie en Pelle vinden hier ter plaatse zelfs een nieuw spelletje uit: dronkenmannetje spelen.  Aan elkaar hangend waggelen ze door de straat.  Neen hoor kinderen, zo hebben mama en papa nooit rondgelopen.

1. Egon:
    Dag Mari,
    Het is niet meer zo heel lang dat jij op reis bent. De foto's zijn mooi.
    Op school hebben wij als nieuwjaarsbrief een cd gemaakt. Vandaag ben ik bij Cedric gaan spelen. Donderdag was het lichtjesstoet en dat was heel leuk.
    Groetjes Arvid
  2. Egon:
    Dag Pelle,
    Ik heb al veel gepuzzeld op school. Vandaag was ik bij Adam en dat was heel leuk. Heb jij daar al vriendjes? Het is hier winter en vakantie. Wij hebben een kerstboom met pakjes. Hebben jullie daar een kerstboom? Het is kei leuk op school maar ik mis jou om te spelen.
    Groetjes Egon
  3. Ine Derden:
    Hé Wouter en co
    Ik wou jullie even bedanken voor al die leuke, inspirerende verhalen. Het is echt een extra straaltje zonneschijn in deze donkere, korte dagen ! Zelf ook superleuke herinneringen aan Luang Pabang : croissants en stokbrood eten na vele dagen van rijst. Jullie belevenissen in Vang Vien verrassen me wel wat. Toen wij daar 10 jaar geleden waren was de sfeer toch nog wel net iets anders, dat hele partysfeertje was er nog niet. Ik herinner me vooral ook die gigantische landingsbaan als je het dorp komt ingeschokt, na uren op de bus (en vele herstellingen onderweg!). Nog een leuke tip in Vientiane : aan de rivier ligt er ergens een 'park' met allerlei gigantische beelden van boedha, drakenkoppen en slangen, sommigen volledig overwoekerd en onder het mos maar echt de moeite voor de kids.

Ik volg jullie verder ! Geniet er nog van.
    P.S : LT is helemaal ok !!

groetjes
    Ine Derden
  4. OPA EN OMA:
    24 december 2013
    Jullie zijn nu in het meest educatieve deel van de reis gekomen: tonen aan de kinderen waar alcohol kan toe leiden. Nu nog de opiumschuivers laten zien en jullie kunnen terugkeren. Ondertussen is het in Thailand (volgens onze pers) rustiger geworden en kunnen jullie uitkijken naar een zonnige, warme strandvakantie. We kijken hier met zijn allen uit naar de eerste kersttoespraak van koning Filip DL (DL= de laatste). Hij gaat (in de sfeer van zijn diep katholiek geloof) vermoedelijk zijn paleis open stellen voor honderden hier rondzwervende Afghanen. Afwachten. Groeten aan de kinderen ( hello Ine, het woord "kids" is terecht tot het afschuwelijkste woord van het jaar gekozen - dus LATEN VALLEN) . PK
  5. Wouter:
    25 december 2013
    Dag beste Arvid.

Wij zijn nu in Laos dat is het buur land van Thailand.
    Het is hier heel leuk en ik heb ook al tijd heel heel maar dan ook heel mooie klassen maar ik jullie heel hart. Wij hebben nog geen kerstboom in een hotel Egon maar wel al 2 kerstmannen 1 er van zong en de andere trompetten liedjes Egon. Arvid als Egon het niet kan horen wil jij het dan vertellen.

Dank jullie wel om naar mijn brief te luisteren de dikke groeten van Marie.
  6. OPA EN OMA:
    25 december 2013